Free Online Materials For Those Students Who Need Substitute Classes For Physics, Chemistry and Mathematics !
Saturday, December 30, 2023
Derivation of Refractive Index of Prism
Tuesday, December 19, 2023
Circles
Thursday, December 14, 2023
Triangle
Friday, November 10, 2023
เคाเคฒ เคชเคฐीเค्เคทा (Clock And Calendar Test)
เคाเคฒ เคชเคฐीเค्เคทा (Clock And Calendar Test) เคถाเคฐ्เค เค्เคฐिเค เคเคฐ เคเคฆเคนाเคฐเคฃ
เคाเคฒ เคชเคฐीเค्เคทเคฃ เคฎें เคเคชเคธे เคैเคฒेเคฃ्เคกเคฐ, เคเฅी เคเคฐ เคธเคฎเคฏ เคธंเคฌंเคงी เคช्เคฐเคถ्เคจ เคชूเคे เคाเคคे เคนैं। เคเคธเคे เคฒिเค เคเคชเคो เคैเคฒेเคฃ्เคกเคฐ, เคเฅी เคเคฐ เคธเคฎเคฏ เคा เค्เคाเคจ เคชूเคฐ्เคฃเคคः เคนोเคจा เคाเคนिเค। เคुเค เคเคตเคถ्เคฏเค เคाเคจเคाเคฐिเคฏाँ เคจिเคฎ्เคจเคฒिเคिเคค เคนैं:
- เคธเคช्เคคाเคน เคฎें เคธाเคค เคฆिเคจ เคนोเคคे เคนैं – เคฐเคตिเคตाเคฐ, เคธोเคฎเคตाเคฐ, เคฎंเคเคฒเคตाเคฐ, เคฌुเคงเคตाเคฐ, เคฌृเคนเคธ्เคชเคคिเคตाเคฐ, เคถुเค्เคฐเคตाเคฐ เคคเคฅा เคถเคจिเคตाเคฐ।
- เคเค เคตเคฐ्เคท เคฎें เคฌाเคฐเคน เคฎเคนीเคจे เคนोเคคे เคนैं – เคเคจเคตเคฐी (31 เคฆिเคจ), เคซเคฐเคตเคฐी (28 เคฏा 29 เคฆिเคจ), เคฎाเคฐ्เค (31 เคฆिเคจ), เค เคช्เคฐैเคฒ (30 เคฆिเคจ), เคฎเค (31 เคฆिเคจ), เคूเคจ (30 เคฆिเคจ), เคुเคฒाเค (31 เคฆिเคจ), เค เคเคธ्เคค (31 เคฆिเคจ), เคธिเคคเคฎ्เคฌเคฐ (30 เคฆिเคจ), เค เค्เคूเคฌเคฐ (31 เคฆिเคจ), เคจเคตเคฎ्เคฌเคฐ (30 เคฆिเคจ), เคฆिเคธเคฎ्เคฌเคฐ (31 เคฆिเคจ)।
- เคฏเคฆि เคोเค เคตเคฐ्เคท 4 เคธे เคชूเคฐ्เคฃเคคः เคตिเคญाเคिเคค เคนो เคाเคคा เคนै, เคคो เคตเคน เคตเคฐ्เคท ‘เคฒीเคช เคตเคฐ्เคท’ เคเคนเคฒाเคคा เคนै।
- เคธाเคงाเคฐเคฃเคคः เคซเคฐเคตเคฐी 28 เคฆिเคจ เคा เคนोเคคा เคนै, เคชเคฐเคจ्เคคु เคฒीเคช เคตเคฐ्เคท เคฎें เคซเคฐเคตเคฐी 29 เคฆिเคจ เคा เคนोเคคा เคนै।
- เคเค เคตเคฐ्เคท เคฎें 52 เคธเคช्เคคाเคน เคคเคฅा เคเค เคฆिเคจ เคนोเคคे เคนैं เคคเคฅा เคฒीเคช เคตเคฐ्เคท เคฎें 52 เคธเคช्เคคाเคน เคคเคฅा เคฆो เคฆिเคจ เคนोเคคे เคนैं।
- เคฆिเคจों เคी เคธंเค्เคฏा เคो เคธाเคค เคธे เคญाเค เคฆेเคจे เคชเคฐ เคो เคถेเคท เคฌเคเคคा เคนै, เคเคธे เคตिเคทเคฎ เคฆिเคจ เคเคนเคคे เคนैं।
- เคเค เคฆिเคจ เคฏा เคตाเคฐ เคी เคชुเคจเคฐाเคตृเคค्เคคि เคช्เคฐเคค्เคฏेเค 7, 14, 21, 28, … 364 เคฆिเคจों เคे เคฌाเคฆ เคนोเคคी เคนै।
- เคเฅी เคी เคธूเคเคฏाँ เคเคฌ เค เคชเคจे เคตृเคค्เคคाเคाเคฐ เคฎाเคฐ्เค เคชเคฐ เคเค เคชूเคฐ्เคฃ เคเค्เคเคฐ เคฒเคाเคคी เคนै, เคคเคฌ เคเคจ्เคนें 360° เคूเคฎเคจा เคชเฅเคคा เคนै।
- เคเค เคฎिเคจเค เคी เคฆूเคฐी 6° เคे เคฌเคฐाเคฌเคฐ เคนोเคคा เคนै।
- เคเคฌ เคฎिเคจเค เคी เคธूเค เคเค เคฎिเคจเค เคी เคฆूเคฐी เคคเคฏ เคเคฐเคคी เคนै, เคคो เคเคฃ्เคे เคी เคธूเค 1/2° เคे เคฌเคฐाเคฌเคฐ เคเคे เคฌเฅ เคाเคคी เคนै।
- เคเค เคเคฃ्เคा เคฎें 60 เคฎिเคจเค เคคเคฅा 1 เคฎिเคจเค เคฎें 60 เคธेเคเคฃ्เคก เคนोเคคे เคนैं।
- เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคเค เคเคฃ्เคे เคฎें เคฎिเคจเค เคी เคธूเค เคเคฃ्เคे เคी เคธूเค เคธे 55 เคฎिเคจเค เคฆूเคฐी เคเคे เคฌเฅ เคाเคคी เคนै।
- เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคเคฃ्เคे เคฎें เคฆोเคจों เคธूเคเคฏाँ เคเค เคนी เคฆिเคถा เคฎें เคเค เคฌाเคฐ เคฎिเคฒเคคी เคนैं, เคฒेเคिเคจ 12 เคเคฃ्เคें เคฎें 11 เคฌाเคฐ เคคเคฅा 24 เคเคฃ्เคे เคฎें 22 เคฌाเคฐ เคฎिเคฒเคคी เคนैं।
- เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคเคฃ्เคे เคฎें เคฆोเคจों เคธूเคเคฏाँ เคेเคตเคฒ เคเค เคฌाเคฐ เคตिเคชเคฐीเคค เคฆिเคถा เคฎें เคนोเคคी เคนैं, เคฒेเคिเคจ 12 เคเคฃ्เคे เคฎें 11 เคฌाเคฐ เคคเคฅा 24 เคเคฃ्เคे เคฎें 22 เคตिเคชเคฐीเคค เคนोเคคी เคนैं।
- เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคเคฃ्เคे เคฎें เคฆोเคจों เคธूเคเคฏाँ เคฆो เคฌाเคฐ เคธเคฎเคोเคฃ เคฌเคจाเคคी เคนैं, เคฒेเคिเคจ 12 เคเคฃ्เคे เคฎें 24 เคฌाเคฐ เคชเคฐเคธ्เคชเคฐ เคธเคฎเคोเคฃ เคฌเคจाเคคी เคนैं।
- เคช्เคฐเคค्เคฏेเค เคเคฃ्เคे เคฎें เคฆोเคจों เคธूเคเคฏाँ เคฆो เคฌाเคฐ เคธเคฎเคोเคฃ เคฌเคจाเคคी เคนैं เคคเคฅा เคเคธ เคฆเคถा เคฎें เคฆोเคจों เคธूเคเคฏों เคे เคฌीเค เคी เคฆूเคฐी 15 เคฎिเคจเค เคे เคฌเคฐाเคฌเคฐ เคนोเคคी เคนै।
เคชूเคे เคाเคจे เคตाเคฒे เคช्เคฐเคถ्เคจों เคชเคฐ เคเค เคฆृเคท्เคि
เคเคฆाเคนเคฐเคฃ 1. เคฏเคฆि เคिเคธी เคฎเคนीเคจे เคी เคคीเคธเคฐी เคคाเคฐीเค เคो เคฎंเคเคฒเคตाเคฐ เคนै, เคคो เคเคธी เคฎเคนीเคจे เคी 27 เคคाเคฐीเค เคธे เคाเคฐ เคฆिเคจ เคชเคนเคฒे เคौเคจ-เคธा เคฆिเคจ เคนोเคा?
- เคฎंเคเคฒเคตाเคฐ
- เคธोเคฎเคตाเคฐ
- เคฌुเคงเคตाเคฐ
- เคฐเคตिเคตाเคฐ
เคนเคฒ (2): 27 – 3 = 24
เคตिเคทเคฎ เคฆिเคจों เคी เคुเคฒ เคธंเค्เคฏा = 3
เคฎंเคเคฒเคตाเคฐ + 3 ⇒ เคถुเค्เคฐเคตाเคฐ – 4 ⇒ เคธोเคฎเคตाเคฐ
เคเคฆाเคนเคฐเคฃ 2. เคช्เคฐเคाเคถ เคो เคฏाเคฆ เคนै เคि เคเคธเคे เคชिเคคाเคी เคा เคเคจ्เคฎเคฆिเคจ 13 เคเคฐ 16 เค เคช्เคฐैเคฒ เคे เคฌीเค เคिเคธी เคฆिเคจ เคนै, เคเคฌเคि เคเคธเคी เคฌเคนเคจ เคो เคฏाเคฆ เคนै เคि เคเคธเคे เคชिเคคाเคी เคा เคเคจ्เคฎ-เคฆिเคจ 14 เค เคช्เคฐैเคฒ เคे เคฌाเคฆ เคฒेเคिเคจ 17 เค เคช्เคฐैเคฒ เคे เคชเคนเคฒे เคिเคธी เคฆिเคจ เคนै। เคฌเคคाเคँ เคि เคเคจเคे เคชिเคคाเคी เคा เคเคจ्เคฎ เคฆिเคจ เคिเคธ เคฆिเคจ เคो เคนै?
- 14 เค เคช्เคฐैเคฒ
- 15 เคฏा 16 เค เคช्เคฐैเคฒ
- 14 เคฏा 15 เค เคช्เคฐैเคฒ
- 15 เค เคช्เคฐैเคฒ
เคนเคฒ (4):
เค เคคः, เค เคญीเคท्เค เคคिเคฅि ⇒ 15 เค เคช्เคฐैเคฒ।
เคूँเคि เคฆोเคจों เคเคฅเคจाเคจुเคธाเคฐ 13 เคเคฐ 14 เคे เคฌाเคฆ เคเคตं 16 เคคเคฅा 17 เคे เคชเคนเคฒे เคตो เคคिเคฅि เคนै। เค เคฐ्เคฅाเคค् 13, 14, 16 เคเคตं 17 เคฏे เคคिเคฅिเคฏाँ เค เคฎाเคจ्เคฏ เคนो เคाเคँเคी। เคเคธเคฒिเค เค เคฌ เคนเคฎ เคฆेเคेंเคे เคि 14 เคเคตं 16 เคे เคฌीเค เคौเคจ เคธी เคคिเคฅि เคนै। เคนเคฎ เคाเคจเคคे เคนैं เคि 14 เคเคตं 16 เคे เคฌीเค เคฎें เคेเคตเคฒ 15 เคเค เคคिเคฅि เคนै เคคเคฅा เคฆोเคจों เคเคฅเคจों เคฎें เคญी เคेเคตเคฒ 15 เคนी เคเค เคเคธी เคคिเคฅि เคนै เคो เคि เคเคญเคฏเคจिเคท्เค เคนै।
เคธूเค्เคท्เคฎ เคตिเคงि
เค เคญीเคท्เค เคคिเคฅि = เคฆोเคจों เคคिเคฅिเคฏों เคฎें, ‘เคे เคฌाเคฆ’ เคฎें เคช्เคฐเคฏुเค्เคค เคคिเคฅिเคฏों เคฎें เคธे เคฌเฅी เคคिเคฅि + 1
= 14 + 1 ⇒ 15 เคฏा
เค เคญीเคท्เค เคคिเคฅि = เคฆोเคจों เคคिเคฅिเคฏों เคฎें, ‘เคे เคชเคนเคฒे’ เคช्เคฐเคฏुเค्เคค เคคिเคฅिเคฏों เคฎें เคธे เคोเคी เคคिเคฅि – 1
= 16 – 1 ⇒ 15
เค เคคः เคช्เคฐเคाเคถ เคे เคชिเคคाเคी เคा เคเคจ्เคฎ-เคฆिเคจ 15 เค เคช्เคฐैเคฒ เคो เคนै।
เคเคฆाเคนเคฐเคฃ 3. เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ 8:35 เคฌเคे เคेเคฒ เคे เคฎैเคฆाเคจ เคฎें เคชเคนुँเคे। เคฐाเคेเคถ 45 เคฎिเคจเค เคฆेเคฐ เคธे เคชเคนुँเคा เคเคฐ เคเคธ เคช्เคฐเคाเคฐ เคตเคน เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคे เคธเคฎเคฏ เคธे 15 เคฎिเคจเค เคฆेเคฐ เคฅा। เคฌเคคाเคँ เคि เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ เคธे เคिเคคเคจे เคฎिเคจเค เคชเคนเคฒे เคชเคนुँเคे เคฅे?
- 15 เคฎिเคจเค
- 30 เคฎिเคจเค
- 45 เคฎिเคจเค
- 25 เคฎिเคจเค
เคนเคฒ (2): เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ เคे เคชเคนुँเคเคจे เคा เคธเคฎเคฏ → 8:35
เคฐाเคेเคถ 45 เคฎिเคจเค เคฆेเคฐ เคธे เคชเคนुँเคा → +45 เคฎिเคจเค
∴ เคฐाเคेเคถ เคे เคชเคนुँเคเคจे เคा เคธเคฎเคฏ = 9:20
เคฐाเคेเคถ เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคे เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ เคธे เคฆेเคฐ → -15 เคฎिเคจเค
∴ เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคा เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ = 9:05
เคूँเคि เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคा เคจिเคฐ्เคงाเคฐเคฃ เคธเคฎเคฏ 9:05 เคนै, เคเคฐ เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ 8:35 เคฎें เคนी เคชเคนुँเค เคเคฏे เคฅे।
เค เคคः เคตे เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคे เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ เคธे (9:05 – 8:35 ⇒ 30) 30 เคฎिเคจเค เคชเคนเคฒे เคชเคนुँเคे เคฅे।
เคूँเคि เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ 8:35 เคฌเคे เคชเคนुँเคे เคนैं เคเคฐ เคฐाเคेเคถ เคเคจเคธे 45 เคฎिเคจเค เคฆेเคฐ เคธे เคชเคนुँเคा เคฏाเคจी เคฐाเคेเคถ (8:35 + 45 = 9:20) 9:20 เคฌเคे เคชเคนुँเคा เคซिเคฐ เคญी เคตเคน เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคे เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ เคธे 15 เคฎिเคจเค เคตिเคฒเคฎ्เคฌ เคฅा, เคฏाเคจी เคช्เคฐเคถिเค्เคทเคฃ เคा เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ (9:20 – 15 = 9:05 =) 9:05 เคฌเคे เคนै। เคूँเคि เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ เคे เคชเคนुँเคเคจे เคा เคธเคฎเคฏ 8:35 เคฌเคे เคนै। เค เคคः เคช्เคฐเคถिเค्เคทเค เคฎเคนोเคฆเคฏ เคจिเคฐ्เคงाเคฐिเคค เคธเคฎเคฏ (9:05 – 8:35 = 30) เคธे 30 เคฎिเคจเค เคชเคนเคฒे เคชเคนुँเคे เคฅे।
เคธूเค्เคท्เคฎ เคตिเคงि
8:35 + 30 – 8:35 ⇒ 30 เคฎिเคจเค เคฏा
45 – 15 ⇒ 30 เคฎिเคจเค
เคธाเคงिเคค เคเคฆाเคนเคฐเคฃ (Solved Examples)
1. เคเคธ เคตเคฐ्เคท เคฌाเคฒू เคा เคเคจ्เคฎเคฆिเคจ 27 เคเคจเคตเคฐी เค เคฐ्เคฅाเคค् เคฌुเคงเคตाเคฐ เคो เคชเฅเคคा เคนै। เคฌाเคฒू เคो เคฏाเคฆ เคนै เคि เคฎोเคนเคจ เคा เคเคจ्เคฎเคฆिเคจ เคเคธเคे เคเคจ्เคฎเคฆिเคจ เคे เคฌाเคฆ เค ीเค เคชांเคเคตे เคถुเค्เคฐเคตाเคฐ เคो เคชเฅเคคा เคนै। เคฎोเคนเคจ เคฌाเคฒू เคธे เคिเคคเคจा เคोเคा เคนै?
- เคंเคเคกे เค เคงूเคฐे เคนैं
- 30 เคฆिเคจ
- 31 เคฆिเคจ
- 29 เคฆिเคจ
เคนเคฒ (2): เคฌुเคงเคตाเคฐ เคे เคฆो เคฆिเคจ เคฌाเคฆ เคชเคนเคฒा เคถुเค्เคฐเคตाเคฐ เคนोเคा। เคฆिเคจों เคी เคुเคฒ เคธंเค्เคฏा
= 2 + (7 × 4) = 30 เคฆिเคจ
2. เคถैเคฒेเคถ เคจे เคธोเคฎเคตाเคฐ เคो เคซिเคฒ्เคฎ เคฆेเคी। เคจिเคคिเคจ เคจे เคตिเคाเคธ เคธे เคฆो เคฆिเคจ เคชเคนเคฒे เคिंเคคु เคถैเคฒेเคถ เคธे เคคीเคจ เคฆिเคจ เคฌाเคฆ เคซिเคฒ्เคฎ เคฆेเคी। เคตिเคाเคธ เคจे เคिเคธ เคฆिเคจ เคซिเคฒ्เคฎ เคฆेเคी?
- เคธोเคฎเคตाเคฐ
- เคถเคจिเคตाเคฐ
- เคฎंเคเคฒเคตाเคฐ
- เคฐเคตिเคตाเคฐ
เคนเคฒ (2): เคจिเคคिเคจ เคจे เคธोเคฎเคตाเคฐ + 3 = เคฌृเคนเคธ्เคชเคคिเคตाเคฐ เคो เคซिเคฒ्เคฎ เคฆेเคी।
เคตिเคाเคธ เคจे เคฌृเคนเคธ्เคชเคคिเคตाเคฐ + 2 = เคถเคจिเคตाเคฐ เคो เคซिเคฒ्เคฎ เคฆेเคी।
Thursday, November 9, 2023
Clock And Calendar Test -
Clock And Calendar Test - Short-cut Tricks And Examples
The clock has 12 hours numbered from 1 to 12. Also, the clock is divided into 60 equal minute divisions. Therefore, each hour number is separated by five minute divisions.
If a watch or a clock indicates 8.15, when the correct time is 8, it is said to be 15 minutes too fast. On the other hand, if it indicates 7.45, when the correct time is 8, it is said to be 15 minutes too slow.
Minute Spaces
The face or dial of watch is a circle whose circumference is divided into 60 equal parts, called minute spaces.
Hour Hand and Minute Hand
A clock has two hands, the smaller one is called the hour hand or short hand while the larger one is called minute hand or long hand.
Relative position of the hands
The position of the M.H. relative to the H.H. is said to be the same, whenever the M.H. is separated from the H.H. by the same number of minute divisions and is on same side (clockwise or anticlockwise) of the H.H. Any relative position of the hands of a clock is repeated 11 times in every 12 hours.
- When both hands are 15 minute spaces apart, they are at right angle.
- When they are 30 minute spaces apart, they point in opposite directions.
- The hands are in the same straight line when they are coincident or opposite to each other.
Incorrect Clock
If a clock indicates 6 : 10, when the correct time is 6 : 00, it is said to be 10 minute to fast and if it indicates 5 : 50 when the correct time is 6 : 00, it is said to be 10 minute slow.
If both hands coincide at an interval x minutes and then total time gained
and clock is said to be ‘fast’.
If both hands coincide at an interval x minutes and then total time lost
and clock is said to be ‘slow’.
Points to Remember
One minute division == 6° apart. i.e. In one minute, the minute hand moves 6°.
One hour division = 6° × 5 = 30° apart. i.e. In one hour, the hour hand moves 30° apart.
Also, in one minute, the hour hand moves = =
apart.
Since, in one minute, minute hand moves 6° and hour hand moves , therefore, in one minute, the minute hand gains
more than hour hand.
In one hour, the minute hand gains over the hour hand. i.e. the minute hand gains 55 minutes divisions over the hour hand.
In every hour, both the hand coincide once.
In a day, the hands are coinciding 22 times.
In every 12 hours, the hands of clock coincide 11 times.
In every 12 hours, the hands of clock are in opposite direction 11 times.
In every 12 hours, the hands of clock are at right angles 22 times.
In every hour, the two hands are at right angles 2 times.
In every hour, the two hands are in opposite direction once.
In a day, the two hands are at right angles 44 times.
If both the hands coincide, then they will again coincide afterminutes. i.e. in correct clock, both hand coincide at an interval of
minutes.
If the two hands coincide in time less than minutes, then clock is too fast and if the two hands coincides in time more than
minutes, then the clock is too slow.
Solved Examples
Question 1. Find the angle between the minute hand and hour hand of a clock when the time is 7.20
Solution: Angle traced by hour hand in 12 hours = 360 Degrees
Angle traced by it in 7 hrs 20 min i.e 22/3 hrs
= (360/12) × (22/3)= 2200
Angle traced by minute hand in 60 min = 3600
Angle traced by it in 20 minutes = (360/60) × 20 = 1200
Required angle = (2200 – 1200) = 1000
Question 2. At what time between 2 and 3 o’ clock will the hands of a clock together ?
Solution: At 2 o’ clock, the hour hand is at 2 and minute hand at 12, i.e., they are 10 minute spaces apart.
To be together , the minute hand must gain 10 minutes over the hour hand.
Now, 55 minutes are gaines by it in 60 minutes
10 minutes will be gained in {(60/55) × 10} min =10 10/11 min
The hands will coincide at 10 10/11 min past 2
Question 3. At what time between 4 and 5 o’ clock will the hands of a clock be at right angle ?
Solution: At 4 o’ clock, the minute hand will be 20 min spaces behind the hour hand.
Now , when the two hands are at right angles, they are 15 min. spaces apart.
So, they are at right angles in following two cases
Case I: When minute hand is 15 minute spaces behind the hour hand
In this case min hand will have to gain (20 –15) = 5 minute spaces
55 min. spaces will be gained by it in (60 × 5)/55 min = 5 5/11 min
They are at right angles at 5 5/1 min past 4
Case II: When the minute hand is 15 minute spaces ahead of the hour hand
They are at right angles at 38 2/11 min past 4
Question 4. At what time between 4 and 5 will the hands of a watch
(i) coincide, and (ii) point in opposite directions.
Solution:
(i) At 4 O’ clock, the hands are 20 minutes apart. Clearly the minute hand must gain 20 minutes before two hands can be coincident.
But the minute-hand gains 55 minutes in 60 minutes.
Let minute hand will gain x minute in 20 minutes.
So,
⇒ min.
∴ The hands will be together at min past 4.
(ii) Hands will be opposite to each other when there is a space of 30 minutes between them. This will happen when the minute hand gains (20 + 30) = 50 minutes.
Now, the minute hand gains 50 min in or
min.
∴ The hands are opposite to each other at min past 4.
Question 5. What is the angle between the hour hand and minute hand when it was 5 : 05 pm.
Solution: 5.05 pm means hour hand was on 5 and minute hand was on 1, i.e. there will be 20 minutes gap.
∴ Angle = 20 × 6° = 120° [1 minute = 6°]
Question 6. My watch, which gains uniformly, is 2 min slow at noon on Sunday, and is 4 minutes 48 seconds fast at 2 pm on the following Sunday. When was it correct ?
Solution: From Sunday noon to the following Sunday at 2 pm
= 7 days 2 hours = 170 hours.
The watch gains=
minutes in 170 hours.
∴ The watch gains 2 minutes in
Now, 50 hours = 2 days 2 hours.
2 days 2 hours from Sunday noon = 2 pm on Tuesday.
Question 7. The minute hand of a clock overtakes the hour hand at intervals of 65 minutes of the correct time. How much a day does the clock gain or lose?
Solution: In a correct clock, the minute hand gains 55 min. spaces over the hour hand in 60 minutes.
To be together again, the minute hand must gain 60 minutes over the hour hand.
55 min. are gained in
But, they are together after 65 min.
∴ Gain in 65 min.
Gain in 24 hours
∴ The clock gains minutes in 24 hours.
Question 8. A man who went out between 5 or 6 and returned between 6 and 7 found that the hands of the watch had exactly changed place. When did he go out?
Solution: Between 5 and 6 to 6 and 7, hands will change place after crossing each other one time. i.e., they together will make 1 + 1 = 2 complete revolutions.
H.H. will move through
or
minute divisions.
Between 5 and 6 → minute divisions.
At 5, minute hand is 25 minute divisions behind the hour-hand.
Hence it will have to gain minute divisions on the hour-hand
minute divisions on the hour hand.
The minute hand gains minute divisions
minutes
minutes
∴ The required time of departure is min past 5.
Calendar
The Julian calendar is a reform of the Roman calendar introduced by Julius Caesar in 46 BC (708 AUC). It took effect the following year, 45 BC (709 AUC), and continued to be used as the civil calendar in some countries into the 20th century. The calendar has a regular year of 365 days divided into 12 months, as listed in Table of months. A leap day is added to February every four years. The Julian year is, therefore, on average 365.25 days long.
The calendar year was intended to approximate the tropical (solar) year. Although Greek astronomers had known, at least since Hipparchus, that the tropical year was a few minutes shorter than 365.25 days, the calendar did not compensate for this difference. As a result, the calendar year gained about three days every four centuries compared to observed equinox times and the seasons. This discrepancy was corrected by the Gregorian reform, introduced in 1582.
The Julian calendar has been replaced by the Gregorian calendar in all countries which formerly used it as the civil calendar. Most Christian denominations have also replaced it with the Gregorian calendar as the basis for their liturgical calendars.
Points to Remember
Odd Days
We are supposed to find the day of the week on a given date. For this, we use the concept of ‘odd days’.In a given period, the number of days more than the complete weeks are called odd days.
Leap Year
- Every year divisible by 4 is a leap year, if it is not a century.
- Every 4th century is a leap year and no other century is a leap year.
Note: A leap year has 366 days.
Examples:
- Each of the years 1948, 2004, 1676 etc. is a leap year.
- Each of the years 400, 800, 1200, 1600, 2000 etc. is a leap year.
- None of the years 2001, 2002, 2003, 2005, 1800, 2100 is a leap year.
Ordinary Year
The year which is not a leap year is called an ordinary years. An ordinary year has 365 days.
Counting of Odd Days
- 1 ordinary year = 365 days = (52 weeks + 1 day.)
- 1 ordinary year has 1 odd day.
- 1 leap year = 366 days = (52 weeks + 2 days)
- 1 leap year has 2 odd days.
- 100 years = 76 ordinary years + 24 leap years = (76 × 1 + 24 × 2) odd days = 124 odd days. = (17 weeks + 5 days) = 5 odd days.
- Number of odd days in 100 years = 5.
- Number of odd days in 200 years = (5 × 2)→ 3 odd days.
- Number of odd days in 300 years = (5 × 3) → 1 odd day.
- Number of odd days in 400 years = (5 × 4 + 1)→ 0 odd day.
- Similarly, each one of 800 years, 1200 years, 1600 years, 2000 years etc. has 0 odd days.
Day of the Week Related to Odd Days:
No. of days: | 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 |
Day: | Sun. | Mon. | Tues. | Wed. | Thurs. | Fri. | Sat. |
Solved Examples
Question 1. What day of the week was 15th August 1949?
Solution: 15th August 1949 means
1948 complete years + first 7 months of the year 1949 + 15 days of August.
1600 years give no odd days.
300 years give 1 odd day.
48 years give {48 + 12} = 60 = 4 odd days.
[For ordinary years → 48 odd days and for leap year 1 more day (48 ÷ 4) = 12 odd days;
60 = 7 × 8 + 4]
From 1st January to 15th August 1949
Odd days : January – 3; February – 0; March – 3; April – 2; May – 3; June – 2; July – 3; August – 1
17 ⇒ 3 odd days.
∴ 15th August 1949 → 1 + 4 + 3 = 8 = 1 odd day.
This means that 15th Aug. fell on 1st day.
Therefore, the required day was Monday.
Question 2. How many times does the 29th day of the month occur in 400 consecutive years?
Solution: In 400 consecutive years, there are 97 leap years.
Hence, in 400 consecutive years, February has the 29th day 97 times and the remaining eleven months have the 29th day
400 × 11 = 4400 times
∴ The 29th day of the month occurs
(4400 + 97) or 4497 times.
Question 3. Today is 5th February. The day of the week is Tuesday. This is a leap year. What will be the day of the week on this date after 5 years?
Solution: This is a leap year. So, next 3 years will give one odd day each. then leap year gives 2 odd days and then again next year give 1 odd day.
Therefore (3 + 2 + 1) = 6 odd days will be there.
Hence the day of the week will be 6 odd days beyond Tuesday, i.e., it will be Monday.
Question 4. What day of the week was 20th June 1837?
Solution: 20th June 1837 means 1836 complete years
+ first 5 months of the year 1837 + 20 days of June.
1600 years give no odd days.
200 years give 3 odd days.
36 years give (36 + 9) or 3 odd days.
1836 years give 6 odd days.
From 1st January to 20th June there are 3 odd days.
Odd days : January — 3; February — 0; March — 3; April — 2; May — 3; June — 6
Total odd days =17 ⇒ 3 odd days.
Therefore, the total number of odd days = (6 + 3) or 2 odd days.
This means that the 20th of June fell on the 2nd day commencing from Monday.
Therefore, the required day was Tuesday.
Question 5. Prove that the calender for 1990 will same for 2001 also.
Solution: It is clear that the calender for 1990 will same for 2001 if first January of both the years is the same weekdays. For that the number of odd days between 31st December 1989 and 31st December 2000 must be zero. Odd days are as given below:
Year | 1990 | 1991 | 1992 | 1993 | 1994 | 1995 |
Odd days | 1 | 1 | (L) 2 | 1 | 1 | 1 |
Year | 1996 | 1997 | 1998 | 1999 | 2000 | |
Odd days | (L) 2 | 1 | 1 | 1 | (L) 2 |
Total number of odd days = 14 ⇒ 0 odd days.
Wednesday, October 18, 2023
Rankings and Time Sequence
Ranking And Time Sequence - Short-cut Tricks And Examples
Dear Reader, below are five simple types of ‘ranking and time sequence’ problems. You will find detailed solutions with each of the problems
As far as ranking problems are concerned, you have to remember one simple formula.
Total number of people = Rank of a person from START + Rank of person from the END – 1
Let we start with our tutorial. At the end of the tutorial, you will find a short practice test. Please do take the test so that you can be double sure that you have understood well.
Type I: Finding Rank From the Start (or the End)
In type 1, you will know the rank of a person from either the start (or the end). Using that data, you have to find the rank of that person from the end (or the start). Below example will help you.
Example Question 1: Reena is 10 ranks ahead of Priya in a class of 40. If Priya`s rank is 20th from the last, what is Reena`s rank from the start?
Answer: 31th
Solution:
Priya’s rank from the last is 20. Reena is 10 ranks ahead. Therefore, Reena’s rank from the last = Rank of Reena from the last = 20 – 10 = 10th
Now you have to apply the formula that you saw in the introduction.
Total number of students = Rank of Reena from the start + Rank of Reena from the end – 1
40 = Rank of Reena from the start + 10 – 1
Rank of Reena from the start = (40 – 10) +1
= 31th
Type II: Finding Total Number of People in a Sequence
In type 2, you will find ranks of a person from the start and the end. You have to find the total number of people. Let us see an example.
Example Question 2: Venkatesh ranks 8th from the top and 24th from the bottom in the class. How many students are there in total?
Answer: 31
Solution:
Total number of Students = Rank of Venkatesh from the top + Rank of Venkatesh from the bottom – 1
= [8 + 24] – 1= 31
Type III: Interchanging Positions
In this type, positions of the people in a sequence will be interchanged. You have to solve these problems after processing the data given.
Example Question 3: In a row of girls, Uma is 10th from the left and Meena is 20th from the right. If they interchange their positions, Uma becomes 15th from the left. How many girls are there in the row?
Answer: 34
Solution:
After interchange, rank of Uma from the left = 15
But, before interchange, Meena was 20th from the right. After interchange, Uma would have occupied the same position of Meena’s earlier spot. Therefore,
Present rank of Uma from the right = 20
Now you know the current ranks of Uma from left as well as right. Therefore,
Total number of girls = Uma’s rank from the left + Uma’s rank from the right – 1
= (15+20)-1
=34.
Type IV: Intervention in a Frequent Event
Though the heading of this type looks complicated, this is one of the easiest. There will be intervention at certain time of a frequent event. Based on that time data you have to solve the problem logically.
Let us see an example.
Example Question 4: A bus leaves to Chennai from Bangalore every 30 minutes. A passenger inquired about the next bus to Bangalore, and he was informed that the bus left 15 minutes before, and the next bus will be at 5.00 pm. Find at what time the passenger had enquired?
Answer: 4.45 pm
Solution:
For every 30 minutes, there is a bus. The next bus will be at 5.00 pm, so the last bus must have left at 4.30 pm.
The informer said that the bus had left 15 minutes before his inquiry. So the time of inquiry is 4.30 + 0.15 = 4.45 pm.
Type V: Day of Week Based on Frequency
This type is very easy just like the previous one. You can answer this with little effort. (You may not expect questions simple in your exam. However, this will be a first step in understanding more difficult questions.)
Example Question 5: Gita went to the temple five days ago. If she goes to the temple every Friday, then what day of the week is today?
Answer: Wednesday
Solution:
She went to temple five days ago i.e., Friday.
Five days from Friday is Wednesday.
Thursday, September 21, 2023
Venn Diagram Test
Venn Diagram Test - Short-cut Tricks And Examples
Type 1: Matching the Relationship
You will find a set of things in the question. You have to find the best diagram that fits the connection between the things. Below is an example to help you.
Example Question 1: Which of the following diagram indicates the best relation between Pen, Nib and Pencil?
Answer: a
Reason:
The relation between pen, nib and pencil.
Nib is a component or part of pen and pencil is different from both.
Among the options, option a represents one circle inside the other i.e. nib is the part of pen and another circle individually which represent pencil that does not have relation with other two.
Type 2: Numbers (Data) Inside Diagram
In this type, you will find numbers (data) in Venn diagrams. You have to find the answers based on the data.
Below is an example question.
Example Question 2: In the below diagram, rectangle represents Dancer, triangle represents Singer and circle represents Dramatist.
1. How many dancers are also singers?
a) 7 b) 5 c) 8 d) 2
Answer: c) 8
Reason:
Rectangle represents dancers. Triangle represents singers. To find the dancers who are also singers, see the overlap area between rectangle and triangle.
The overlap contains 6 and 2. Therefore, the answer is 6+2 = 8.
2. How many dramatist are both dancers and singers?
a) 6 b) 5 c) 8 d) 2
Answer: a) 6
3. how many singers are neither dancers nor dramatist?
a) 6 b) 4 c) 8 d) 2
Answer: a) 8
Reason:
You have to find the area that represents only singers and neither dancer nor dramatists. Therefore, you observe the part in triangle that is not a part of rectangle or circle.
The part of triangle separate from rectangle and circle contains 8.
Therefore, 8 is the answer.
Recently Added
Available Educational Materials
-
"เคฆो เคธเคฎเคฐूเคช เคค्เคฐिเคญुเคों เคे เค्เคทेเคค्เคฐเคซเคฒों เคा เค เคจुเคชाเคค เคเคจเคी เคธंเคเคค เคญुเคाเคं เคे เค เคจुเคชाเคค เคे เคตเคฐ्เค เคे เคฌเคฐाเคฌเคฐ เคนोเคคा เคนै"। เคฆिเคฏाः- เคฆो เคค्เคฐिเคญुเค เค्เคฐเคฎเคถः ...
-
Slope of a Line A line in a coordinate plane forms two angles with the x-axis, which are supplementary. The angle (say) ฮธ made by the li...
-
Electric Generator Uses and Working Principle Based on the phenomenon of electromagnetic induction, the experiments studied above generate i...
-
Theorem 6.6 Statement "The ratio of the areas of two similar triangles is equal to the square of the ratio of their correspondin...
-
Speed The rate of change of distance per unit time of a moving body is called speed. Speed = distance/time The SI unit of speed is metre...
-
Conservation of Linear Momentum Momentum The product of mass and velocity of a moving body is said to be momentum. It...
-
Chalcolithic Period • The end of the Neolithic period saw the use of metals of which copper was the fi rst. A culture based on the use of ...
-
Chapter 9 Class X Exercise 9.1 Q.No. 1 A circus artist is climbing a 20 m long rope, which is tightly stretched and tied from the...
-
Consider about a circular path of radius r. A body moves from A to B with uniform speed v in time t. The body subtends an angle ๐ at the c...
-
Class X Probability Exercise 15.1 Q.No. 1. Complete the following statements: (i) Probability of an event E + Probability of the ev...